Manuele lymfedrainage volgens Vodder

Wat is lymfedrainage

Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 deel uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfbanen en de hersenbanen. Zeer veel processen verlopen via dit lichaamsvocht. Ondermeer het vervoer van zenuwprikkels, hormonen of schadelijke stoffen (b.v. bacteriën) en het uitwisselen van stoffen (b.v. bouw- en afbraakstoffen) of van gassen ( b.v. zuurstof, koolzuurgas). Deze processen via het lichaamsvocht noemen we de waterhuishouding.

Het lichaam is in een optimaal evenwicht als de waterhuishouding in een optimale conditie verkeert. Het lymfestelsel (lymfevaten en lymfeknopen) speelt een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Het is namelijk de lymfe die daar een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult.

Lymfedrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam. Deze functie kan echter bemoeilijkt worden als gevolg van een ongeval, ziekte of stress. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met de handen) geoptimaliseerd worden.

De methode vodder:

De manuele lymfedrainage is een massagevorm, die erop gericht is het lymfestelsel te stimuleren. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfebanen af te voeren. In 1932 ontwikkelde dr. Emil Vodder, een Deens bioloog, samen met zijn echtgenote, een voor die tijd revolutionaire therapie.

Het bijzondere van deze therapie is, dat deze niet alleen gericht is op de drainerende werking van het lymfestelsel, maar vooral op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht.

De manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder is een zachte massage vorm en is op het hele lichaam toepasbaar. Ze heeft als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnaties op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. Er kan ook gebruik gemaakt worden van tape om de lymfestroom nog verder te stimuleren.

Maak online een afspraak en plan je lymfedrainage behandeling in!

Behandelbare klachten

De manuele lymfedrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen. Zo behandelen wij onder andere mensen met:

• zwellingen (oedeem) bv lymfeoedeem, zwellingen na een ongeval of na een operatie
  • verstuikingen
  • bloeduitstortingen
  • spierpijnen en spierletsels
  • dystrofie
  • reuma (ontstekingen)
  • artrose (slijtage)
  • klachten aan zenuwstelsel (bv MS, gezichtsverlamming, migraine)
  • klachten als gevolg van stress (bv slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diarree, hoofdpijn).
  • keel-, neus- en ooraandoeningen
  • orgaanklachten; bv de lever, de darmen, de nieren ( allergieën)
  • bloedcirculatiestoornissen bv glaucoom, open wonden