Orthopedische geneeskunde vgl Cyriax

“Orthopaedic Medicine” is ontwikkeld door de Londense orthopeed Prof. James Cyriax. In de Universiteitskliniek van het St. Thomas Hospital ontwikkelde Cyriax een nieuwe wijze van onderzoek en behandeling voor aandoeningen van het bewegingsapparaat. Tegelijkertijd was hij als bijzonder hoogleraar in de orthopedische geneeskunde verbonden aan de Rochester University in New York.

De Nederlandse Academie voor Orthopedische Geneeskunde Cyriax (NAOG) is in 1979 opgericht te Zoetermeer en was daarmee de eerste opleiding orthopedische geneeskunde op het continent van Europa.

Orthopedische geneeskunde omvat het onderzoek, de diagnostiek en conservatieve behandeling van aandoeningen van het bewegingsapparaat die niet in aanmerking komen voor chirurgie. Prof. Cyriax heeft gedurende zijn hele leven gezocht naar een logische manier het klinisch onderzoek uit te voeren om daarmee de veel voorkomende letsels van het bewegingsapparaat te kunnen diagnosticeren. Het gaat in de dagelijkse praktijk om letsels die meestal niet, of moeilijk met behulp van beeldvormend onderzoek zijn vast te stellen waardoor de onderzoeker grotendeels afhankelijk is van de bevindingen uit het klinisch onderzoek, nl. anamnese, inspectie en lichamelijk onderzoek.

Maak online een afspraak en plan je orthopedische geneeskunde behandeling in!

Kenmerkend voor de orthopedische geneeskunde is de systematiek van het lichamelijk onderzoek welke voor alle gewrichten gelijk is en waarbij als eerste getracht wordt de anatomische structuur die de klacht veroorzaakt, in kaart te brengen. Zonder een exacte (structuur) diagnose (arthritis, bursitis, tendinose, etc.) is het voor de fysiotherapeut niet goed mogelijk een weloverwogen therapiekeuze te maken: een slecht bewegend schoudergewricht t.g.v. een capsulitis wordt met andere (manuele) technieken behandeld dan een pijnlijke schouder t.g.v. een bursitis. Diagnostiek en therapie gaan altijd hand in hand.